En lärare som kan berätta är värd mycket

Veckans vikarieporträtt är Kjell som är en erfaren och behörig lärare. Han har i samband med sin pension valt att jobba som vikarie hos Pedagogpoolen i Göteborg och jobbar främst med uppdrag på högstadiet, gymnasiet och vuxenutbildningar.

Varför började du jobba som lärarvikarie?
Jag började att arbeta som vikarie på Pedagogpoolen eftersom jag ville fortsätta att arbeta efter min pensionering. Då kan jag välja när det passar mig och styra min tid själv. Som heltidsanställd lärare är man ju alltid bunden till terminerna. För mig har det också varit mycket intressant att se hur andra skolor fungerar efter att ha undervisat 17 år på Hvitfeldtska gymnasiet.

Vad gjorde du innan du började jobba på Pedagogpoolen?
Jag har arbetat som lärare 80% av mitt yrkesverksamma liv – ungefär 30 år. Jag har också arbetat som musiker, IT-konsult, assistent på Fiskeriverket, lärare i Paris, kock, dykare, hamnarbetare, frilansjournalist mm.

Hur kändes din första dag på jobbet?
Hur första dagen kändes kommer jag inte ihåg! Att ta emot nya klasser är fullständigt normalt för mig och är som vilken dag på jobbet som helst.

Vad har du fått för lärdomar från vikariejobbet?
Svårt att svara på men jag skall göra ett försök. Skolor skiljer sig mycket åt! Man känner stämningen direkt när man anländer. Det är oerhört viktigt att arbeta med ordningsfrågor och värdegrundsfrågor så varje elev vet exakt vad som gäller. Till exempel om alla mobiler skall samlas in eller ej!! Det har ingen betydelse om det är en invandrartät skola eller ej. En stabil skolledning är av största betydelse.

Många gånger kommer jag till klasser där man jobbar med projekt. Andelen tid som ägnas åt projekt blir större och större för varje år enligt undersökningar. Projekt är bra men får inte ta all tid och måste styras upp noggrant!! Ibland kommer jag till klasser där 4-5 elever arbetar med sitt projekt medan andra gör läxor i andra ämnen eller inte arbetar alls! En bra väl förberedd föreläsning där eleverna antecknar är värt mycket. Många elever är helt ovana vid detta sätt att inhämta kunskap. En lärare som kan berätta är värd mycket!

Känner du att du har utvecklats som person genom jobbet?
Svårt att säga men visst jag behåller alltid mitt lugn i alla situationer även när vissa grundskoleelever försöker att testa en på olika sätt när man kommer som vikarie. Det var 25 år sedan jag undervisade på grundskolan så lite av en ny upplevelse är det att hantera elever i denna ålder.

Vad är det absolut bästa med att jobba som vikarie?
Man kan välja själv! Tre veckor – en dag- två dagar. Man får se nya skolor och man får nya kontakter.

Har du något bra tips till nyblivna vikarier?
Ofta tycker eleverna att det är roligt att det kommer in en ny person som ”gästföreläsare”. Börja med att presentera dig själv och bjuda lite grann på dig själv – lagom mycket! Jag själv är dykare, musiker och har rest till ett 40-tal länder så jag brukar dra någon kort historia så att eleverna tycker att de har en intressant kille framför sig. Se sedan till att gå runt och hjälpa till med elevernas uppgifter så mycket som möjligt – helst skall man försöka att hinna med alla. Håll koll på mobiltelefoner och vad eleverna gör på sina I-pads!

Vad skulle du säga till någon som funderar på att bli vikarie?
Har du inte arbetat som lärare förut och befunnit dig i ett klassrum med ungdomar så är det absolut viktigaste att du trivs med att befinna dig i ett klassrum och att du älskar att jobba med ungdomar även om dom kan vara stökiga ibland! Du måste också vara en god berättare och ha tillräcklig karisma så att eleverna lyssnar på dig. Är det inte så är det ingen idé att satsa på vikariejobbet.