Att förklara värme för mellanstadieelever

Du behöver: En ballong, varmt vatten, kallt vatten.

Blås upp ballongen och visa den för eleverna. Förutsatt att du redan pratat om atomer innan: förklara att atomerna inuti ballongen är som folk som är ute och går på en gata i stan. De rör på sig, men gör inte av med överdrivet mycket energi.

Häll ballongen under varmt vatten. Vad händer? Ballongen blir större. Atomerna blir varma, får mer energi och dansar breakdance (eller utövar valfri sport). De behöver mycket rum att röra sig runt och därför utvidgar de sig och därför blir ballongen större.

Häll kallt vatten på ballongen. Vad händer? Ballongen blir mindre. Atomerna blir kalla, får mindre energi och kryper fram. De behöver inte alls lika mycket plats längre utan man kan lägga många atomer tätt intill varandra utan att de krockar. Trycket från (den varmare) luften utifrån blir större än det inuti, och därför krymper ballongen.

Utveckla gärna experimentet med att dela in klasser i tre grupper, som får en av de tre olika rörelsehastigheterna. De får sedan hitta på och visa upp en egen rörelse som passar med hastigheten de fått. Det lockar många skratt och är ett bra sätt att lära sig. Jag använde själv detta i en femteklassare jag var i en vecka, och då jag kom tillbaka någon månad senare fick jag höra att de klarat provet allihop, för de hade kommit ihåg hur atomerna ”dansade”. Underbart!

/Anna